Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
1000120511   La terra: un sistema dinàmic
2019-2020   Curs. Educació Primària
  
   23/10/2019 - 12/2/2020 (20 hores) de h a h
   Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació
   Passeig Lluis companys, 23 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
  
  
Inscripció   12/09/2019 - 27/09/2019
  
Descripció i   Metodologia:   Descripció de l’activitat

El programa s’ha dissenyat amb una part experimental, que desenvoluparà el professorat a l’aula amb el seu alumnat i que inclou continguts pràctics senzills. Es segueix el mètode científic, ja que permet fer-ne partícips als infants durant el desenvolupament de la part experimental del projecte que realitzen amb el seu tutor/a. En acabar l’alumnat comunica els resultats obtinguts a unes jornades de presentació d’experiències.

• Els i les mestres reben una actualització científica i metodològica sobre els continguts a transmetre i la manera com fer-ho.
• Es proposen un conjunt d’experiments i propostes de modelització que es poden fer a l’aula de forma senzilla per tal que l’alumnat adquireixi el coneixement mitjançant la recerca; finalment, es discuteixen totes les orientacions pedagògiques necessàries per dur a terme un projecte amb els alumnes en el context de l’escola.
• El professorat ha de dur a terme amb el seu alumnat un projecte d’aprenentatge científic basat en l’experimentació i la realització d’una petita recerca. Per fer-ho comptaran amb l’assessorament personalitzat dels formadors del curs.
• El programa finalitzarà amb unes jornades d’intercanvi d’experiències, els Encontres científics, en les que participen els docents que han realitzat els cursos i el seu alumnat. Els Encontres es realitzen en horari lectiu a principis de maig a CosmoCaixa. Aquestes trobades tenen un format combinat de congrés, presentació de pòsters i tallers en la que els protagonistes seran els alumnes de cicle mitjà i superior d’EP que presenten els projectes desenvolupats en els centres educatius.
Els continguts i les propostes de treballa pràctic de cada curs s’apleguen en les Guies de Petits talents científics. S’han editat 2 guies Investiguem la matèria que es va treballar al curs 2015-2016 i Investiguem com funciona el cos humà que vam oferir el 2016-2017. El setembre es publicarà la 3a guia Investiguem els Fenòmens astronòmics que recull els continguts del curs de PTC 2017-2018.
Les guies es poden descarregar a: http://ajuntament.barcelona.cat/educacio/ca/petits-talents-cientifics
Organitzen: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi)
Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB)
EduCaixa-Obra Social “la Caixa”

  
Objectius   • Fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.
• Proporcionar recursos i orientacions pedagògiques als centres educatius per tal que actualitzin els continguts científics i tecnològics dels currículums escolars i puguin aplicar la pràctica experimental i la recerca en els processos d’aprenentatge.
• Afavorir l’intercanvi, el diàleg i els projectes compartits entre els docents i els experts de les entitats i institucions en diferents àmbits del coneixement científic i tecnològic.
  
Continguts   Continguts

Les formes del relleu, l’erosió, els terratrèmols, els minerals…. El currículum de Primària n’és ple, d’aquests conceptes, però ¿com podem treballar-los a l’aula d’una forma indagadora i significativa pels infants? Aquest programa abordarà la Terra com un sistema dinàmic, que canvia contínuament, i explorarà diverses metodologies (de la construcció de maquetes a la simulació dels fenòmens geològics a l’aula) per tal de fer-ne un aprenentatge actiu i experimental de temes com ara la formació de valls i muntanyes, de les roques i d’altes aspectes del nostre medi físic.
Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

Sessió 1 (23/10/19), Aprendre a investigar i investigar per comprendre el relleu i l’origen de les roques
Sessió 2 (06/11/19), Com es formen les roques: modelitzem el cicle de les roques.
Sessió 3 (20/11/19), Geologia urbana: l’ús de l’arquitectura per identificar els principals tipus de roca.
Sessió 4 (04/12/19), Experiments per treballar l’erosió, el transport i la sedimentació.
Sessió 5 (15/01/20), La formació del paisatge geològic barceloní
Sessió 6 (12/02/20), Comuniquem les investigacions sobre geologia


  
Avaluació   La implementació de la proposta comptarà amb el guiatge dels formadors del curs. Aquest assessorament podrà ser presencial i en línia, especialment quan s’estigui desenvolupant el projecte a l’aula.

La darrera sessió sobre la comunicació de les propostes s’afavorirà l’intercanvi d’idees i les aportacions entre participants per a tenir l’oportunitat de millorar la proposta amb les mirades dels altres.

Avaluació de procediments:
En acabar el curs s’avaluarà:
• L’adequació curricular dels continguts i les activitats proposades per les formadores.
• Els materials i recursos emprats
• Les aptituds de les formadores.
  
Requisits de  certificació   Per aconseguir el certificat s'ha de fer un 80% dels continguts del curs. Per tant cal que l’alumnat dels docents presentin un projecte als Encontres d’experiències.
  
E-mail   mpotronyi@bcn.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent